- TerugTerug | HomeHome
- Terug naar Roterende afdichtingenTerug naar Roterende afdichtingen
- Roterende afdichtingen
- V ringen

V-ringen
V-ringen zijn rotatiedichtingen die bij de afdichting van draaiende assen uiteenlopende taken kunnen uitvoeren. V-ringen dienen als afdichting tegen het binnendringen van vuil, stof of water. Daarnaast dienen V-ringen als afdichting tegen uitlopend vet uit een behuizing.
Lees meerV-ringen
V-ringen zijn rotatiedichtingen die bij de afdichting van draaiende assen uiteenlopende taken kunnen uitvoeren:
afdichting tegen het binnendringen van vuil, stof of water, bijvoorbeeld waterachtige vervuiling
combinatie met andere dichtelementen, bijvoorbeeld bescherming van een radiale asdichting tegen externe vervuiling
afdichting tegen uitlopend vet uit een behuizing
Voordelen van V-ringen
Veelzijdige toepassingsmogelijkheden
Geen hoge eisen aan de bewerking van as en behuizing
Geringe frictie
Hoge omtreksnelheden mogelijk de afname van de frictie
Relatief ongevoelig voor coaxialiteit en excentriciteit
Lange levensduur
Eenvoudige montage
Opbouw en werking
V-ringen bestaan volledig uit elastomeer materiaal. Hun V-vormig profiel bestaat uit een relatief massief vasthouddeel en een flexibele dichtlip verbonden met een “scharnier”, dat het verbindingspunt van de “V” vormt. V-ringen worden tijdens de montage uitgezet en naar de voorziene positie op de as geschoven en houden zich door hun eigenspanning op het oppervlak van de as. V-ringen roteren met de as en dichten in axiale richting tegen en verticaal staande tegenloopvlak. Door de veelzijdigheid van de gebruiksmogelijkheden voor V-ringen kan het tegenloopvlak gevormd worden, bijvoorbeeld door:
de behuizing zelf
een behuizingsdeksel
een ingeperste plaat
de voorkant van een walslagerbuitenring
de metalen verstijvingsring van een radiale asdichtingsring
Bij een stilstaande as ligt de dichtlip met een initiale persdruk tegen het tegenloopvlak. Met beginnende rotatie van de as werkt de centrifugaal kracht in radiale richting op de persdruk met toenemende omtreksnelheid. Vanaf een omtreksnelheid van ca. 15-20 m/s begint de lip zich van het tegenloopvlak op te heffen en daalt de persdruk naar nul. De frictieverliezen nemen tot ca. 10 m/sw bijna lineair met toenemende omtreksnelheid toe. Tussen 10 en 12 m/s beginnen de frictieverliezen af te nemen en vallen in het bereik van 15- 20 m/s tegen nul. De dichtwerking van een V-ring is gebaseerd op de aanraking tussen dichtlip en tegenloopvlak en verder op de slingerende werking door de rotatie van de V-ring. Vanaf het ogenblik waarop de dichtlip zich bij zeer hoge omtreksnelheid opheft, werkt de V-ring als spleetdichting en slingerschijf.
Bouwvormen
Om het grote gamma mogelijke toepassingen te dekken bieden wij 3 standaard bouwvormen uit voorraad, telkens in 2 materialen (NBR en FKM) aan.
VR-A10
De meest gebruikte standaard bouwvorm met rechte dichtingrug.
VR-S10
In het lippenbereik van hetzelfde design als de VR-A10 met bijkomend conisch verlengd vasthouddeel, daarmee vastere zit op de as.
VR-L10
Kleine profielgeometrie voor compacte inbouwsituatie, uniform profiel voor alle diameters.
Meer bouwvormen die mogelijk zijn, bijvoorbeeld:
VR-E10
VR-AX10