VR-S10
Winkelen per
Winkelmogelijkheden
- V‑ring FKM asdiameter van 9,5 tot 11,5 Type: VR-S10
Afmeting: 10Artikelnummer: 33687Op voorraadmeer details - V‑ring NBR asdiameter van 9,5 tot 11,5 Type: VR-S10
Afmeting: 10Artikelnummer: 131032Op voorraadmeer details - V‑ring FKM asdiameter van 98 tot 105 Type: VR-S10
Afmeting: 100Artikelnummer: 43042Op voorraadmeer details - V‑ring NBR asdiameter van 98 tot 105 Type: VR-S10
Afmeting: 100Artikelnummer: 131057Op voorraadmeer details - V‑ring FKM asdiameter van 105 tot 115 Type: VR-S10
Afmeting: 110Artikelnummer: 28984Op voorraadmeer details - V‑ring NBR asdiameter van 105 tot 115 Type: VR-S10
Afmeting: 110Artikelnummer: 131058Op voorraadmeer details
V-ring type VR-S10
V-ringen zijn rotatiedichtingen die bij de afdichting van draaiende assen uiteenlopende taken kunnen uitvoeren:
- afdichting tegen het binnendringen van vuil, stof of water, bijvoorbeeld waterachtige vervuiling
- combinatie met andere dichtelementen, bijvoorbeeld bescherming van een radiale asdichting tegen externe vervuiling
- afdichting tegen uitlopend vet uit een behuizing
Voordelen van V-ringen
- Veelzijdige toepassingsmogelijkheden
- Geen hoge eisen aan de bewerking van as en behuizing
- Geringe frictie
- Hoge omtreksnelheden mogelijk de afname van de frictie
- Relatief ongevoelig voor coaxialiteit en excentriciteit
- Lange levensduur
- Eenvoudige montage
Opbouw en werking
V-ringen worden tijdens de montage uitgezet en naar de voorziene positie op de as geschoven en houden zich door hun eigenspanning op het oppervlak van de as. V-ringen roteren met de as en dichten in axiale richting tegen een verticaal staand tegenloopvlak. Door de veelzijdigheid van de gebruiksmogelijkheden voor V-ringen kan het tegenloopvlak gevormd worden, bijvoorbeeld door:
- de behuizing zelf
- een behuizingsdeksel
- een ingeperste plaat
- de voorkant van een walslagerbuitenring
- de metalen verstijvingsring van een radiale afdichtting
V-ringen roteren met de as en dichten in axiale richting tegene en vericaal staand tegenloopvlak. Door de veelzijdigheid van de gebruiksmogelijkheden voor V-ringen kan het tegenloopvlak gevormd worden, bijvoorbeeld door:
- de behuizing zelf
- een behuizingsdeksel
- een ingeperste plaat
- de voorkant van een walslagerbuitenring
- de metalen verstijvingsring van een radiale asdichtingsring
Bij een stilstaande as ligt de dichtlip met een initiale persdruk tegen het tegenloopvlak. Met beginnende rotatie van de as werkt de centrifugaal kracht in radiale richting op de persdruk met toenemende omtreksnelheid.
Vanaf een omtreksnelheid van ca. 15-20 m/s begint de lip zich van het tegenloopvlak op te heffen en daalt de persdruk naar nul. De frictieverliezen nemen tot ca. 10 m/sw bijna lineair met toenemende omtreksnelheid toe. Tussen 10 en 12 m/s beginnen de frictieverliezen af te nemen en vallen in het bereik van 15- 20 m/s tegen nul.
De dichtwerking van een V-ring is gebaseerd op de aanraking tussen dichtlip en tegenloopvlak en verder op de slingerende werking door de rotatie van de V-ring. Vanaf het ogenblik waarop de dichtlip zich bij zeer hoge omtreksnelheid opheft, werkt de V-ring als spleetdichting en slingerschijf.
Bouwvormen
Om het grote gamma mogelijke toepassingen te dekken bieden wij 3 standaard bouwvormen uit voorraad, telkens in 2 materialen (NBR en FKM) aan.
VR-A10
De meest gebruikte standaard bouwvorm met rechte dichtingrug
VR-S10
In het lippenbereik van hetzelfde design als de VR-A10 met bijkomend conisch verlengd vasthouddeel, daarmee vastere zit op de as
VR-L10
Kleine profielgeometrie voor compacte inbouwsituatie, uniform profiel voor alle diameters
Meer bouwvormen die mogelijk zijn, bijvoorbeeld:
- VR-E10
- VR-AX10