Diesel-effect
Dieseleffect
Wat is dieseleffect?
Dieseleffect ontstaat in een hydraulische cilinder als er lucht langs de stangafdichting wordt gezogen, zich vermengt met de hydraulische vloeistof en onder druk explodeert.
Hoe ontstaat dieseleffect?
De olie in een hydraulisch systeem bevat lucht. De lucht kan vrijkomen als gevolg van trillingen en vormt op natuurlijke wijze luchtbellen en oliedampen. Als dit lucht / oliemengsel een verhouding van 7,5 tot 1 op gewichtsbasis bereikt en een temperatuur van 200 - 250 ° C (wat ook bereikt kan worden met een druk van 100 bar), dan kan het spontaan ontbranden zoals in de dieselmotorcyclus. De hoek waarmee de cilinder werkt, beweegt de luchtzak in de buurt van de afdichting en bij verbranding van het mengsel; het veroorzaakt plaatselijke brandplekken aan de kant van de geleider of aan de afdichting die zich het dichtst bij deze zak bevindt. Meestal vindt de verbranding plaats in een gebied van ongeveer 15% in tegenstelling tot de maximale wrijving van de gewichtsbelasting van de zuiger. Dit toont aan dat verbranding plaatsvindt in een zakje lucht. Het lucht / oliemengsel kan niet ontsnappen via de afdichting, dus hoe hoger de kwaliteit van de afdichting, hoe groter de kans op ontsteking. Deze ontsteking van olie in de hydraulische cilinder is geïdentificeerd als "dieseleffect" bij het zoeken naar de oorzaken van buitensporige verliezen bij machines die onder zeer zware omstandigheden werken.
Omdat het niet mogelijk is om afdichtingssystemen te produceren die bestand zijn tegen ontbranding door vloeistof, is de beste bescherming het verwijderen van de lucht op voorwaarde dat er voldoende kleppen in het hydraulische circuit aanwezig zijn. Zelfs als het onmogelijk is om de aanwezigheid van lucht volledig te elimineren, kunt u nog steeds een vermindering krijgen, mits een geschikt tank- en circuitontwerp wordt gebruikt. Een alternatief dat het probleem niet opheft maar de impact vermindert, is het beschermen van de afdichtingsmontagering in een vierkante doorsnede van fosforbrons die stroomopwaarts en onder de geleidingsringen wordt gebruikt. Dit voorkomt niet het optreden van "dieseleffect", maar vermindert de activiteit van de vlam op de afdichting en verlengt de levensduur van het afdichtingssysteem.